Värdegrund & Likabehandlingsplan
för Caras Ryttarförening
- Vår värdegrund
- Vår likabehandlingsplan
- Främjande och förebyggande arbete
- Åtgärdande arbete
- Sexuella trakasserier/övergrepp
- Diskriminering, trakasserier, mobbning eller någon annan form av kränkande behandling
- Råd vid samtal med barn
- Uppföljning
Vår värdegrund
Caras Ryttarförening:
har alltid sina medlemmar och deras intresse i fokus.
utgår från FN:s barnkonvention.
jobbar alltid för en miljö med fokus på allas lika värde och rättigheter, där stor vikt läggs vid att alla hälsar på alla.
vill att alla medlemmar ska ha möjlighet att delta i en öppen verksamhet där man trivs och känner sig välkommen.
uppmuntrar och peppar varandra i medgång så väl som motgång.
ska ge förutsättningar för att alla ska kunna delta och göra saker tillsammans.
ska vara en plats där alla hjälper till och hjälper varandra.
är en plats där vi tryggt kan säga ifrån när något känns fel och är emot vår värdegrund/stadgar/regler.
välkomnar alla oavsett ålder, etnicitet, religion/trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsnedsättning.
tolererar varken diskriminering, trakasserier, mobbning eller någon annan form av kränkande behandling.
Vår likabehandlingsplan
Caras Ryttarförening har en skyldighet att skyndsamt utreda och vidta åtgärder mot trakasserier, diskriminering och annan kränkande behandling. Person som blivit utsatt ska kunna vända sig till vilken vuxen ledare/styrelseledamot som helst i föreningen och kunna känna sig trygg i att den vuxna snabbt kommer att agera.
Föreningens ordförande och övriga ledamöter i styrelsen har alltid det yttersta ansvaret att ärendet hanteras utifrån föreningens likabehandlingsplan.
Främjande och förebyggande arbete:
Det främjande och förebyggande arbetet handlar om att skapa en kontinuitet i arbetet mot diskriminering/trakasserier och kränkande behandling, samt skapa en trygg miljö på föreningen och avvärja risker. Det främjande arbetet genomförs alltid och riktar sig till alla som deltar i aktiviteter och/eller är medlemmar i föreningen. Vi förstärker respekten för allas lika värde. De främjande insatserna utgår från diskrimineringsgrunderna.
Det åligger, alla ledare/vuxna som arbetar, ett särskilt ansvar att vara uppmärksam på alla former av mobbning, trakasserier, kränkande behandling och diskriminering.
Då mobbning, trakasserier och kränkningar även kan ske via Internet så behövs dialog om vad integritet på nätet innebär.
Vi strävar efter att ha en öppen dialog med vårdnadshavare för att skapa en tryggare miljö för deras barn.
Varje år utvärderas och revideras föreningens likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling.
Varje år säkras sedan att den upprättade planen kommuniceras till alla medlemmar i föreningen samt vårdnadshavare till barn/ungdomar.
Åtgärdande arbete
Personer som själva är utsatta eller får vetskap om någon form av trakasserier/ diskriminering eller kränkande behandlingar skall genast informera någon vuxen i föreningen, eller annan vuxen man känner förtroende för som kan berätta för någon i styrelsen. Den utsattes berättelse och upplevelse är avgörande.
Sexuella trakasserier/övergrepp:
Föreningen ska agera med snabbhet, skydda barnet/ungdomen, inhämta relevant information och agera med såväl stort ansvar som diskretion. Bedöms händelsen vara av brottslig karaktär ska en polisanmälan göras.
Utifrån en bedömning av de uppgifter som kommit fram finns ett antal frågor att överväga:
Behöver den utsatta omedelbart stöd och/eller vård?
Kan händelsen vara av brottslig karaktär och ska därför polisanmälas?
Ska den utpekade förövaren beläggas med timeout från barn- och ungdomsverksamheten tills frågan är utredd?
Beroende på händelsens art, är det viktigt att de ansvariga överväger vilken information som ska lämnas ut samt till vilka och på vilket sätt den ska lämnas ut. Det viktigaste i den akuta situationen är barnets/ungdomens situation, dess fysiska och psykiska skydd och hälsa.
Kontakt med vårdnadshavare är viktigt, om inte förövaren misstänks finnas inom familjen. Det är inte säkert att den utsatta klarar av att berätta. Därför är det viktigt att den som får kännedom om händelsen överväger vart hon/han lämpligen vänder sig, för hjälp/stöd. I första hand har ordförande ansvaret. I annat fall är någon annan ansvarig person i föreningen hon/han har förtroende för.
Det är viktigt att inhämta tillräckligt med information för att kunna göra en bedömning av vilka åtgärder som skyndsamt måste vidtas. Det är också viktigt med observationer och dokumentation då de kan komma att bli bevis eller vittnesuppgifter längre fram i en eventuell rättsprocess. En viktig princip är att barnet/ungdomen inte ska behöva lämna verksamheten för att den utpekade förövaren är kvar.
Diskriminering, trakasserier, mobbning eller någon annan form av kränkande behandling
Samtal med alla berörda sker först enskilt. Betona att det är barnets/ungdomens beteende ni tar avstånd från, inte barnet/ungdomen som person.
Bestäm var och när samtalen ska ske.
Ordförande eller annan ur styrelsen träffar personen som känner sig kränkt, och ber denne beskriva situationen, sin upplevelse, tankar och känslor. Frågorna när/var/hur ställs.
Ordföranden eller annan ur styrelsen träffar personen som utsatt annan för kränkning, be denne beskriva situationen, sin upplevelse, tankar och känslor. Frågorna när/var/hur ställs.
Vid behov kallas även vårdnadshavare, till respektive person, till möte för att prata om det som hänt, i syfte att klargöra situationen för vårdnadshavare samt hjälpa barnet/ungdomen att hitta en lösning framåt.
Tid för uppföljning bestäms under samtalet. Det bör ske 1-2 veckor efter samtalet.
Vill personerna träffas efter händelsen bokas ett möte.
Vid uppföljningssamtalet kontrolleras att trakasserierna upphört. Om så är fallet anses ärendet avslutat och de vuxna markerar att det inte finns något agg kvar efter händelsen. Personerna ska känna att de varit med och bidragit till att mobbningen upphört.
Råd vid samtal med barn
Respektera barnets tid och skapa en lugn miljö.
Begränsa antalet vuxna i rummet.
Informera om vad som ska hända.
Börja med att lyssna noggrant utan att värdera.
Inled med öppna frågor och prata så att barnet förstår.
Undvik kroppskontakt.
Samråd med barnet om vilka mer vi ska prata med.
Avsluta med att ta bollen och lyft ansvaret från barnet.
Uppföljning
Ordförande utvärderar och följer upp varje anmälans åtgärder och resultat.
Om trakasserierna har upphört, anses ärendet som avslutat och vi markerar att det inte finns något agg kvar efter händelsen.
Om du som är utsatt inte tycker att det fungerar, ska du prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen. Det är viktigt att dina föräldrar kontaktar styrelsen för att vi ska försöka lösa problemet tillsammans.